8. klasse

8. klasse på efterskole

På Samsø Efterskole kan du gå i 8. klasse. Når du vælger efterskole i stedet for almindelig folkeskole, får du et helt anderledes år, væk fra mor og far, men sammen med masser af andre unge og vores engagerede personale, der tager hånd om både din undervisning og din dagligdag. Det bliver ikke blot et skoleår, men et år, du altid vil huske.

Hvis du vælger at tilbringe 8. klasse på Samsø, vil efterskolen blive dit nye hjem i et helt skoleår. Her vil du bo, tilbringe din vågne tid med venner og værelseskammerater, gå til undervisning i de obligatoriske fag og ikke mindst dine valgfag.
En gang om året pakker vi kufferterne på hele skolen og tager på vores årlige skolerejse. Vi tager ud og oplever et andet sted end Samsø og ser at det at rejse ud sammen i høj grad kan være med til at styrke fællesskabet, ligesom vi lærer noget om kulturer og andres historie.
Vi har også en årlig musical, hvor vi river en hel uge ud af kalenderen. Vi arbejder med sange, replikker, rekvisitter, lys og lyd og alt det andet, der hører sig til en ægte musical. Vi inviterer familie og venner til at se musicalen og det er altid en fantastisk oplevelse.

Masser af valgfag på skemaet

Netop muligheden for valgfag er én af de rigtig gode grunde til at vælge efterskolen til, også i 8. klasse. Her er der afsat god tid til dine interesser hver uge og du kommer til at dyrke dem sammen med andre unge. Vi tilbyder 30 forskellige valgfag til lands, til vands og i luften, så du kan få de fag på skemaet, der giver dig energi i din skoleuge. Det kan for eksempel være ridning, sejlads eller flyvning.

Niveaudelt undervisning til dig, der skal I 8. Klasse

I alle obligatoriske fag har vi niveaudelt undervisning, så du bliver undervist på dit faglige niveau i hvert enkelt fag. Ingen er lige gode til alting, og det er naturligt at have styrker i nogle fag og lidt sværere ved andre fag. Når alle i lokalet er på nogenlunde samme faglige niveau, kan vi sikre både hjælp og udfordringer til den enkelte elev.

Vi niveauopdeler på tværs af alle årgange. Det vil sige, at du vil opleve at have undervisning sammen med elever fra 9. og 10. klasse, som er på samme faglige niveau som dig, der går i 8. klasse på efterskolen.

På Samsø Efterskole oplever vores elever, at niveaudelingen giver muligheder for at udvikle sig meget mere i 8. klasse, end man ellers kunne.