Livet på skolen

Hverdagen på Samsø Efterskole er fyldt med læring, oplevelser, engagerede medarbejdere og 170 unge mennesker.

Dagen starter med morgenmad og fællessamling og derefter kommer undervisningen, valgfagene og de mange timer med dine nye efterskolevenner.

Dagene er fyldt med faglighed, oplevelser og et hav af forskellige valgfag, og derfor vil du både modtage undervisning morgen, eftermiddag og aften.

Det betyder dog ikke, at du har undervisning uafbrudt fra morgen til aften, men at aftenen muligvis bliver fyldt ud med en af dine valgfag.

Dagsrytme

Sådan kan en dag i indeskemaet (nov-marts) se ud

Morgenfrisk
Morgenmad i kontaktgrupper
Rengøring af eget værelse og klar til dagen
Varm middagsmad
Eftermiddagsservering
Aftensmad med lun ret
Tre kvarters stilletid
Aften-te
På eget værelse/Sov godt

Fritid og samvær

Fritid

Aktiviteter

En stor del af efterskolelivet er fritiden, du har med dine efterskolevenner, når der ikke er undervisning eller valgfag. Du har i din fritid på efterskolen mulighed for at benytte skolens faciliteter.

Lærerne vil løbende arrangere forskellige aktiviteter, men oftest er det eleverne selv, der tager initiativ til aktiviteterne, der spænder bredt.

Det kan være, at I har lyst til at være aktive i hallen, være kreative i billedfags- eller musiklokalet eller spille et brætspil med vennerne.

Nedenfor har vi listet nogle af de aktiviteter, eleverne bruger deres fritid på:

• Aktiviteter i hallen
  • Sy i tekstillokale
  • Styrke/konditionstræning i fitness-lokalet
  • Øve musik
  • Brætspil i hyggerummet
  • Spille pool/bordtennis
  • Boldspil på multibane
  • Male i billedfag
  • Lave bål

Socialt samvær

Det sociale samvær er i højsædet på Samsø Efterskole, for kombineret med undervisningen er det her, du kan udvikle dig som menneske.

Det gælder både, når du spiller en fodboldkamp med dine venner, men også når I sidder på fløjene med en kop te eller en god film. Det giver mulighed for gode snakker, hvor I kommer til at lære hinanden – og jer selv – bedre at kende.

Du kommer til at bo med 170 andre unge, så du har rig mulighed for altid at kunne finde en at tale med. Og skulle der så være en kort stund, hvor du er alene, så nyd den – det sker nemlig ikke så ofte.

“Bølgerne bruser, det er tusmørke. Det havde sikkert været koldt på stranden, hvis ikke det var for varmen fra bålet og de andre, jeg sidder tæt op ad. Guitaren spiller, folk snakker, og lydene fra vandet beroliger. Man kan mærke fællesskabet. Endnu en uforglemmelig aften på Samsø Efterskole. Jeg er forelsket i Samsø (Elevcitat)”