Skal med3

Valgfag – Drama

Dramatik

Har du altid tænkt, at det ser sjovt ud at være skuespiller? Eller at det må være sjovt at skrive sit eget skuespil? Måske kunne du bare godt tænke dig, at stå lidt stærkere på dine ben og turde sige noget i en forsamling?

Så er faget dramatik for dig!

I dramatik er der plads til alle. Uanset om du aldrig har stået på en scene, eller du har spillet med i en skoleforestilling. Gennem øvelser og lege lærer vi om forskellige skuespillerteknikker og dramagenrer. Vi lærer vi at skabe teaterproduktioner, lige fra ide til den færdige forestilling. I faget dramatik arbejder vi sammen som en trup, og vi får et tæt og trygt sammenhold.

I dramaundervisningen gør vi brug af krop, stemme og forestillingsevne. Arbejdet med en rolle og iscenesættelser giver mulighed for at se verden med andre øjne, mere selvtillid og større bevidsthed om sig selv i verden.

Både til sig selv og til andre

I valgfaget dramatik arbejder vi meget med os selv. Arbejdet vil derfor give dig en stor personlig udvikling. Du vil opleve, at du får mere selvtillid, føler dig stærkere når du er sammen med mange mennesker, tør sige noget foran andre og kan læse andre menneskers kropssprog.

Men udover, at vi arbejder med os selv, arbejder vi også for andre. Vi skal nemlig løbende vise små forestillinger for jeres kammerater og andre på Samsø – måske endda i Århus. Du vil opleve det rush det giver, at lykkedes med din egen forestilling. Der findes ikke en bedre følelse!

Dramateori

I valgfaget dramatik lærer du også om de bagvedliggende dele af en forestilling og om forestillingsanalyse. Det vil sige, at vi tager ud og ser teater lige så mange gange, vi kan komme til det. Vi lærer, hvordan en forestilling er bygget op, så du får en større forståelse af dramagenren – hvad er arrangement, hvordan skriver man et manuskript og hvad er flow? Når du har lært, hvordan en forestilling er bygget op og set professionelt teater, bliver det nemmere selv at opbygge en forestilling.

Årets musical

En gang om året går vi dramaamok med en musical. Det er en uge fuld af sjove udfordringer og oplevelser, samarbejde med elever, der arbejder med musik, kostumer, sminke mv. – alt sammen for at skabe et fedt sceneshow.

Dramatik har plads til alle

På Samsø Efterskoles dramatikvalgfag skal vi først og fremmest have det sjovt, lege og hygge os med dramatik. Du behøver ikke at kunne spille skuespil for at vælge dramatik. Det vigtigste er, at du har lyst og mod til at lære om dramatik og spille teater.

Dramatik kan vælges i både ude- og indeskema.