jon-tyson-8MMtYM_3xMY-unsplash

Valgfag – Spansk

¿Hablas español?

Kunne du tænke dig at lære det spanske hverdagssprog – for eksempel hvis du skal besøge Barcelona eller en af de andre dejlige kystbyer i Spanien? Måske drømmer du om at rejse rundt i Latinamerika? Spansk er hovedsproget i mange lande – og det er fedt at kunne sproget, hvis du gerne vil rejse i de lande – for eksempel Spanien, Argentina, Mexico og Peru.

Spansk til hverdag

Spansk er et af verdens ældste sprog, og over 300 millioner mennesker har spansk som hovedsprog – faktisk bruges spansk i stigende grad i flere og flere lande.

I valgfaget spansk på Samsø Efterskole stifter du bekendtskab med det spanske sprog i både skrift og tale. Målet er, at du skal kunne klare dig i enkle hverdagssituationer rundt omkring i verden, hvor der tales spansk.

Du lærer for eksempel, hvordan du præsenterer dig selv, hvordan du bestiller mad på en restaurant, du skal kunne spørge om vej, og du lærer at læse og skrive lette tekster på spansk.

Flere oplevelser

Det bliver lettere og sjovere at rejse i spansktalende lande, når du kan tale sproget og kommunikere med de mennesker, der bor der. De ekstra spændende oplevelser og tips til unikke seværdigheder gemmer sig nemlig ofte der, hvor guidebøgerne slipper – det er anbefalinger, du får fra de lokale beboere.

Og for at få de oplevelser med skal du kunne tale sproget. Så hvis du vil have flere unikke oplevelser i de spansktalende lande, så er det bare med at få lært sproget. Det er sjovt at lære et nyt sprog, så spring bare ud i det i spansk-valgfaget på Samsø Efterskole.

Spansk kultur

Undervisningen i spansk

I valgfaget spansk på Samsø Efterskole får du et ordforråd, som gør dig i stand til at kommunikere let på spansk. Du lærer om spansk grammatik, så du kan tale, læse og forstå det spanske sprog.

Gennem undervisningen får du også indblik i spansk kultur, som den afspejler sig i dagligdagens situationer. Og hvem ved – måske får du også lyst til fremover at beskæftige dig med det spanske sprog og kultur- og samfundsforhold i Spanien og Latinamerika?

Spansk er et gennemgående fag, som du skal have i både udeskema og indeskema.