Valgfag – Blandet Boldspil

Er du tosset med boldspil?

Kan du ikke få nok boldspil i dit liv? Eller synes du bare, det er sjovt at prøve en masse forskellige sportsgrene? Så skal du med på holdet af sportsglade elever på valgfaget blandet boldspil.
Vi tilbyder blandet boldspil i både udeskemaet og indeskemaet. I udeskemaet er vi på boldbanen eller et andet sted udendørs, mens vi i indeskemaet primært er i efterskolens hal.

Prøv alle mulige boldspil

I blandet boldspil på Samsø Efterskole skal vi blandt andet spille de store klassiske boldspil som fodbold, basketball og badminton, men vi skal også prøve kræfter med nogle af de mindre. Det kunne f.ex. være volleyball eller baseball. Vi dyrker typisk hver sportsgren to – tre gange, hvorefter vi rykker videre til det næste boldspil. På denne måde oplever vi at lære boldspillet godt at kende, men rykker også hurtigt videre til en ny, spændende sport på efterskolen. Alle kan være med til blandet boldspil på Samsø Efterskole – uanset om du er vant til at dyrke sport eller gerne vil være mere aktiv.

Alle sport

Prøv fodbold på Samsø Efterskole

Fodbold er et af de boldspil vi skal spille i både ude og indeskema. Det er et af de store boldspil i Danmark og derfor skal vi spille det. Vi skal både lave øvelser hvor vi får boldfølingen og bliver bedre til de tekniske elementer i boldspillet, men vi skal også forbedre den taktiske forståelse. Udover øvelser og småspil, så vil der naturligvis også blive spillet fodbold, hvor teknik og taktik afprøves i kampsituationer.

Basketball

Game is on….

I basketball skal vi arbejde med alle spillets facetter. Der vil både være basisøvelser hvor vi arbejder med bolden og boldfølelse. Vi bliver fortrolige med bolden og ud fra hvor vi er boldteknisk, så bygger vi videre, således at alle bliver udfordret. Det boldtekniske dækker bredt, lige fra boldføling, til driblinger, afleveringer og forskellige skud mod kurven.

Der vil naturligvis være masser af småøvelser, hvor vi træner nogle af de mange delelementer som basketball består af. De øvelser vil både tage udgangspunkt i tekniske delelementer og i taktiske.

Få fjerbolden til at flyve med badminton på efterskolen

De fleste af os har nok spillet badminton i skolen – det er et sjovt og forholdsvist let spil at komme i gang med. På Samsø Efterskole spiller vi små badmintonturneringer mod hinanden i både single, double og mixdouble.

Prøv ultimate på Samsø Efterskole

Ultimate er et af de sværere “boldspil”, som vi skal prøve. Ultimate  er en holdsport, hvor det gælder om at score point ved at kaste en frisbee ind i ”end zonen”, som det fx også kendes fra rugby og amerikansk fodbold.

Vi kaster os over andre boldspil, hvis stemningen er for det. Måske har du et boldspil, du gerne vil prøve af? Hvis vi kan få det til at passe ind og har udstyret, der skal bruges, så kan det også sagtens være, vi afprøver det.

Blandet boldspil er et fag, der kan vælges i både udeskema og indeskema.