Du investerer i dit barns fremtid

Vi ved, at et efterskoleophold kan være en stor investering for mange familier. For at prisen bliver mere gennemskuelig, har vi lavet en gennemgang af, hvad der er med i prisen, og hvad der vil komme af ekstra udgifter i løbet af året.

Ugepris
Samsø Efterskole opkræver en ugepris på 2.675 kroner i 2023/2024 og 2.810 kroner i 2024/2025.

Statsstøtten, som beregnes på baggrund af husstandens årsindkomst to år før skolestart, skal trækkes fra ugeprisen. I prisberegneren på efterskolerne.dk kan du beregne, hvor stor egenbetalingen bliver. Der kan trækkes et beløb fra årsindkomsten for hvert barn under 18 år i husstanden.

Følgende er inkluderet i ugeprisen for et ophold på Samsø Efterskole:

• Undervisning i alle fag undtagen faldskærmsudspring/paragliding
  • Ophold
  • Oplevelser
  • Færgekort, som giver gratis rejse med færgen til og fra Samsø, mens man er elev på efterskolen
  • Skolerejsen

Det, som ikke er inkluderet i ugeprisen, er:

• Opstartspakke med bl.a. kop, trøje, topmadras og 10 vaske m.m. Pakken koster 900 kroner og er obligatorisk.
  • Dykkercertifikater – det er muligt at følge al undervisningen og deltage i alle dyk, men ønsker eleven at få certifikatet med fra skolen, skal eleven betale udgifterne til bøger og certifikatudstedelse.
  • Jagttegn – som med dykning kan eleven følge undervisningen, men ikke gå til jagttegnsprøven og dermed heller ikke deltage som jæger på jagterne. Eleven kan dog godt deltage som klapper.
  • Duelighedsbevis – som ovenstående kan eleven deltage i undervisningen og sejladserne, men ønsker eleven at gå til duelighedsprøve, skal der betales for det.
  • Faldskærmsudspring – her er der en egenbetaling på 1.200 kroner for første spring, som er inklusiv medlemskab af faldskærmsklub i skoleåret samt forsikring. For de efterfølgende spring er prisen 400 kroner. For både første spring og de efterfølgende betaler skolen differencen fra elevprisen og op til det, som faldskærmsklubben skal have.
  • Transport til og fra færgen.

Tilmeldingsgebyr
Ved tilmelding og oprettelse i vores administrative systemer opkræver vi et gebyr på 1.000 kroner.

Når du har besøgt skolen og ombestemmer du dig efter besøget og meddeler du dette til skolens kontor inden for en uge, tilbagebetaler vi tilmeldingsgebyret på 1.000 kr.

Depositum
Depositum på 2.000 kroner betales i august måned året før skolestart og skal dække eventuelle skader som eleven forvolder på skolens ejendom, mistede bøger m.m. Depositummet tilbagebetales, når eleven har gennemført skoleopholdet på Samsø Efterskole.

Lokal elevstøtte
For at alle har mulighed for at komme på efterskole, har Samsø Efterskole en pulje, som kan søges af familier, der måtte have behov for det. Hvilke familier, der kan få tildelt lokal efterskolestøtte, er baseret på en konkret individuel vurdering fra skolens side.
Kontakt kontoret, som vil vejlede om processen og hvilke informationer vi skal bruge i vurderingen af, hvem der får tildelt lokal efterskolestøtte.