Niveaudeling

Vi niveaudeler eleverne i de obligatoriske fag

Niveaudeling

På Samsø Efterskole arbejder vi med niveaudeling i de obligatoriske fag. Det betyder, at eleverne bliver inddelt i undervisningshold ud fra deres faglige niveau – og ikke deres klassetrin. Vi skelner ikke mellem 8., 9. eller 10. klasses elever, men tilpasser i stedet undervisningen til den enkelte elev – så alle udvikler sig og får faglige udfordringer.

I folkeskolen er der jo bare én klasse. Det betyder, at det er svært at udfordre alle niveauer på samme tid. Dem, der har det svært, får for mange udfordringer, samtidig med at andre slet ikke bliver udfordret overhovedet. (elevcitat)

Ingen mennesker er ens. Og det betyder, at nogle elever sagtens kan have talent for ét fag, mens de samtidig har svært ved et andet. Her sikrer den niveaudelte undervisning, at eleverne både modtager hjælp og udfordringer, der hvor de har behov for det.

Her er plads til spørgsmål og personlig udvikling

Niveaudeling sikrer, at eleverne føler sig hjemme i læringssituationen, fordi de er sammen med ligesindede, der er på samme niveau som dem selv. Der bliver skabt et trygt rum med plads til læring, dialog, spørgsmål og fordybelse.

Niveaudeling gør, at det er nemmere at deltage i undervisningen. Man bliver undervist sammen med andre, der er på samme niveau som en selv, og derfor er man aldrig bange for at stille pinlige spørgsmål. (elevcitat)

Godt rustet til fremtiden

Uanset hvilket niveau, eleverne befinder sig på, sigter al vores undervisning efter at ruste dem til fremtiden og forberede dem på folkeskolens afgangsprøve. Vi sigter efter at give hver enkel elev den hjælp og vejledning, vedkommende har brug for til at udvikle sig – både fagligt og personligt.

På Samsø Efterskole er det tilladt at være god – og niveaudeling gør, at man kan blive endnu bedre! (elevcitat)

 

Skriv til os...

    Denne side er beskyttet af Google reCAPTCHA, Privat Politik og gældende Terms of Service.