Rune Riis

Viceforstander. Underviser i dykning

rr@samsoefterskole.dk

Rune og har arbejdet på efterskoler siden år 2000. Først på Adventure Efterskolen og siden 2008 på Samsø Efterskole. Jeg bor sammen med min kone, Katrine, på en lille ejendom ikke ret langt fra efterskolen, sammen med vores hunde, heste, høns og katte. Jeg er uddannet fra Odense Universitet og har en bachelorgrad i idræt og sundhed. Derudover har jeg studeret friluftsliv, natur- og kulturvejledning i Bø i Norge i 2 år. Jeg er også dykkerinstruktør og havkajakinstruktør.

Jeg brænder

for dykning og dykker alle steder jeg kan komme til det. Både i vores egen lille sø i baghaven, i huler i Frankrig og vrag i Rødehavet. Det vigtigste er at kunne trække vejret under vand. Derudover spiller jeg lidt golf, ror kajak, cykler lidt på MTB og løber en tur i ny og næ. Skulle der være noget på vores ejendom der trænger til en renovering, så kaster jeg mig også gerne over det.

Jeg er efterskolelærer fordi

jeg brænder for at gøre en forskel for de unge mennesker. Det er vildt at følge deres udvikling gennem et år på efterskole. Se dem udvikle sig fra store børn til at blive voksne. At følge dem på deres dannelsesrejse, hvor de finder ud af hvilke værdier der skal være bærende i deres liv fremover og hvilke retning deres liv skal have. Både i forhold til arbejde og fritidsinteresser.

et godt fundament at stå på. Et fundament, hvorpå de kan bygge deres liv og hvor det hele menneske kan udvikle sig fra. Et fundament der er værdiforankret, hvor der er plads til kreativitet og hvor glæden ved kropslig udfoldelse kan vokse. Jeg glæder mig til at møde de unge mennesker senere i deres liv og høre om deres rejse og forhåbentlig få at vide at deres ophold på Samsø Efterskole, var med til at give dem retning og mening med livet.