Rune Balle

Underviser i flyvning og sejlads

rb@samsoefterskole.dk

Mere om Rune Balle

Rune Balle, og jeg er uddannet antropolog, bådebygger og pilot. Jeg underviser i sejlads og flyvning, og jeg var selv elev på Samsø Efterskole i 1982-84, hvor jeg blandt andet havde sejlads, navigation og træsløjd. Det inspirerede mig til drømmen om at bygge en båd og sejle jorden rundt, og derfor blev jeg uddannet bådebygger. Båden er næsten klar og drømmen er i live, hvilket inspirerer sejlereleverne, som jeg underviser i navigation og sejlads.

flyvning og sejlads og elsker at inspirere eleverne til at få en masse gode oplevelser til lands, til vands og i luften, og til at overveje om de skal satse på at arbejde indenfor luftfart eller søfart eller satse på en anden levevej og flyve og sejle i fritiden.

Jeg er efterskolelærer, fordi

jeg flyttede til Samsø i 2005 som nyuddannet pilot, der lige skulle flyve rundflyvning og taxiflyvning et par år, og jeg overtog derfor driften af Samsø Flyveplads, som efterskolen brugte i forbindelse med faldskærmsudspring. Det gav ret hurtigt et fint samarbejde med Samsø Efterskole, så når skolen manglede en vikar, var det nærliggende at ringe til piloten på flyvepladsen. Det førte til, at vi opfandt flyveholdet på Samsø Efterskole, og som sejler var det også nærliggende at blive koblet på sejlads. At blive efterskolelærer var med andre ord en af de gode tilfældigheder, som livet ofte er fuld af.

en forståelse for mennesker og kulturer. Som nævnt er jeg også uddannet antropolog, hvilket er et fag hvor man forsøger at forstå mennesker og kulturer. Efterskoler er kulturbærere med rødder i højskoleverdenen, og jeg bruger hver eneste dag min antropologi som forståelsesramme i mit arbejde med unge mennesker, de unges forældre, og de netværker skolen er en del af.