Valgfag – Outdoor

Mærk glæderne i naturen

Drømmer du om at sidde på stranden til varmen fra bålet og lytte til havets bølger, mens du og dine venner udveksler erfaringer fra dagens fisketur? Så er valgfaget outdoor lige dig!

I valgfaget outdoor på Samsø Efterskole dyrker vi det enkle friluftsliv, så du kan klare dig selv i naturen fx efter en vandretur, en kajaktur, eller hvis du bare får lyst til en tur i skoven for at lave et bål. Du lærer, hvordan du bruger naturen på naturens præmisser – så du ikke ødelægger den, når du tænder bål, bygger shelters for natten og samler skovens vilde bær.

Oplev den fantastiske natur på Samsø

Med omkring 120 km kystlinje er Samsø det perfekte sted at fordybe sig i naturen, hvor samspillet mellem havet og landet altid har spillet en afgørende rolle. I valgfaget outdoor kommer du til at opleve den fantastiske natur, som Danmark er skabt af, og hvilket unikt sammenhold det giver at være på tur sammen.

Vi skal i løbet af året være en hel masse ude. Nogle gange bare et par timer og nogle gange med overnatning. Du kommer derfor til at lære alle de grundlæggende færdigheder, der skal til for at klare sig – og have det godt i naturen. Både hvordan du sover godt, finder vej, skaffer noget at spise og laver ild til at holde varmen.

Havet omkring os er for eksempel fyldt med føde, og vi skal både prøve at fiske og måske samle tang.

Ekspert i bål

I outdoor på Samsø Efterskole skal du også lære at tænde et bål – også på et sted med meget vind, i regnvejr og uden brug af lighter eller tændstikker. Du bliver også en mester til at lave lækre retter over bål – uden brug af masser af køkkenudstyr. Ofte har vi bare en enkelt gryde, et skærebræt og en lommekniv til rådighed – og en ske og et piskeris, som du selv har lavet ud af nedfaldne grene. Du lærer også, hvordan du styrer ilden, når du laver mad, så du ikke brænder det på i gryden.

Ture ud i det blå

Vi tager i løbet af året på forskellige ture. Nogle varer kun et par timer, andre er overnatningsture, hvor vi selv bygger ly for natten ud af grene, vi finder i naturen. Du lærer forskellige knob med reb, som du kan bruge til at bygge dit shelter eller bivuak med.

I valgfaget outdoor kommer du til at udvikle dig i fællesskab med dine nye venner. Idet alle de nye færdigheder, du lærer, og de nye sider af dig selv, du udvikler, sker sammen med andre. Derfor har vi stort fokus på det sociale og hyggelige, men også ansvaret for at gruppen fungerer godt på tur. Vi tager bæredygtighed alvorligt og gennem praktiske øvelser kommer vi til at sætte fokus på, hvordan vi bedst muligt passer på vores natur.

Vi ses i naturen!

Hygge

Hygge og højt til himlen

Outdoor på efterskolen på Samsø giver ro i sindet i en ellers spændende og hektisk dag med alle vennerne. Så mens bølgerne slår ind mod stranden, og flammerne fra bålet strækker sig mod himlen, sidder vi og snitter en snobrødspind og fortæller røverhistorier. Outdoor på efterskole er sammenhold og plads til hygge og fordybelse i naturen.

Du behøver ikke have de store forkundskaber for at vælge outdoor, men du skal have lyst til at være udendørs. Både i solskin og regn, og når der er vindstille eller blæst.

Outdoor er et fag, der kan vælges i både udeskema og indeskema.