Personale

Personale

Lærere

Lærer. Underviser i engelsk, tysk og fysisk træning - Allan Staunstrup
Allan Staunstrup

Lærer. Underviser i engelsk, tysk og fysisk træning

Uddannelse/erhvervserfaring:

Lærer i de frie skoler og folkeskole

Højskole i Norge

Prof fodboldspiller

Arbejde i diverse musikskoler

 

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?:

13 år samlet, de 9 år på SE

 

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?:

Den nære venskab med kontaktgruppen

At se musikelever udvikle sig og senere høste succeser/oplevelser.

En af vores elever fra i fjor er nu langt i x-faktor

 

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?:

At de kan se en aktiv musiker, der brænder for musikken og samarbejdet.

Ærlighed og åbenhed og udfordringer.

 

Hvad brænder du for? (ikke nødvendigvis skolerelateret):

Håndværksmæssige fag, og friluftsliv til lands, vands og på sneen.

Jeg spiller selv i band (Samsø Pink Floyd). Det er en kæmpe fornøjelse.

Jeg spiller alle guitarsoli til stor glæde og gavn.

 

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?:

Energirig, udviklende, omsorgsfuld.

Lærer. Underviser i golf, dansk, engelsk, advanced english og fransk. - André Van Wontherghem
André Van Wontherghem

Lærer. Underviser i golf, dansk, engelsk, advanced english og fransk.

Uddannelse/erhvervserfaring
Lærer med linjefag i engelsk, fransk, geografi og idræt.

Har arbejdet som international marketingchef, vinmand, Pub Manager, lærer i udskolingen og Golf Manager.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Ansat siden 2019.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Det blik eleverne får i øjnene, når det lykkes – og de ikke kan vente med at komme videre.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Plads til begejstring.

Hvad brænder du for?
Mit familieliv, naturen og livet.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Plads, oplevelser og livsværdier.

Lærer. Underviser i dansk, Windsurf, Adventure Race, Fitness.  - Aske Bremsøe Kristiansen
Aske Bremsøe Kristiansen

Lærer. Underviser i dansk, Windsurf, Adventure Race, Fitness.

Uddannelse/erhvervserfaring
Bachelor i Idræt ved Københavns Universitet. Windsurfinstruktør, skiinstruktør, kajakinstruktør.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Siden august 2017.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
For mig ligger oplevelserne ofte i det små, som når vi løber en tur i solnedgangen, eller når sælerne kommer forbi, når vi windsurfer.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Hvis jeg skal sigte lidt højt, så vil jeg gerne være med til at skabe nysgerrighed. Ikke bare nysgerrighed for undervisning, men lige så meget for naturen, for de mennesker der omgiver os og for os selv.

Det er alligevel umuligt at lære alt på et enkelt år, så i stedet vil jeg hellere være med til at inspirere til at prøve nyt.

Hvad brænder du for?
Jeg brænder for at være ude. Uanset vejr. Så når færgen ikke længere kan sejle, stranden er skyllet i havet, og folk har bundet deres havetrampoliner fast, så rigger jeg mit surfudstyr op, tager neoprenhætten på og tager ud og surfer.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Valgfagsparadis i Vandkantsdanmark.

Lærer. Underviser i matematik, sejlads og kajak. - Bent Tovgaard Nielsen
Bent Tovgaard Nielsen

Lærer. Underviser i matematik, sejlads og kajak.

Uddannelse/erhvervserfaring
Jeg er uddannet smed, og var i mange år selvstændig. Sideløbende har jeg undervist i dykning, hvor meget af tiden gik i Norge. Sejlads i Rib/sejlbåde, undervisning i duelighed. I 2012 tog jeg en uddannelse som friluftsvejleder og senere jagttegnslærer, klatreinstruktør, kajakinstruktør og skiinstruktør.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole
Siden 2016 har jeg været tilknyttet efterskoleverdenen. Jeg startede på Samsø Efterskole i 2017 og blev fuldtidsansat i 2018.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Når eleverne får deres duelighedsbevis eller deres jagttegn. Så giver alt mening.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Oplevelser, relationer og fællesskab med gensidig respekt.

Hvad brænder du for?
Tech Dykning, hvor der dykkes på vrag – og ikke mindst jagt. Tur med rygsækken i naturen, mad over bål og stjernehimmelen som godnatbillede.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Fællesskab, oplevelser, flytte grænser.

Lærer. Underviser i matematik, polylab og friluftsliv.  - Jeanett Hannestad
Jeanett Hannestad

Lærer. Underviser i matematik, polylab og friluftsliv.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet lærer med fagene matematik, fysik/kemi og religion.

Også uddannet elektronikfagtekniker.

3 års arbejde som tilkaldevikar på privatskole i Aarhus.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har været på Samsø Efterskole siden august 2017.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Helt særlig for mig er musicalugen, hvor vi kan få en hel forestilling stablet på benene, fordi vi løfter i flok og trækker i samme retning. Så ser man, hvordan det virkelig rykker for eleverne at være på efterskole. I kostumeafdelingen havde vi i år så travlt, at det ko-kostume vi skulle sy, først var klar så skuespillerne kunne hoppe i det 1 minut før de skulle på scenen. Vi var presset til det yderste, men den sejrsfølelse vi sammen havde da det lykkedes var helt fantastisk.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
For mig er det vigtigt, at eleverne føler, at deres stemme betyder noget. Derfor forsøger jeg at lytte til deres input, så vi sammen kan finde den bedst mulige løsning. Når eleverne mærker, at dét de foreslår, bliver lyttet til, så engagerer de sig også og føler et stort ansvar for fællesskabet. På den måde skabes der naturligt en accept af hinanden, en tillid til hinanden og en gensidig respekt. Det er læring for livet.

Hvad brænder du for?
Spejder: Jeg har været spejder siden 1998, og jeg elsker at bruge tid i naturen, lave mad over bål og sove i sovepose.

Harry Potter: Jeg læste min første Harry Potter-bog som 11-årig og har lige siden været utrolig facineret af det univers.

Oplevelser: Jeg kan godt lide at opleve nye ting. Om det er at rejse til en ny destination og opleve kulturen, at kaste sig ud i at dykke eller tage jagttegn sammen med eleverne.

Dirch Passer: Jeg har siden jeg var helt lille set Dirch Passer-film. Jeg er vild med den måde man lavede film på i gamle dage, hvor de oftest er meget idylliske og stort set altid ender lykkeligt.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Samarbejde, grænserykkende, fællesskab.

Lærer. Underviser i dansk, engelsk, samkult, fiskeri og dykning.  - Jeppe Tobias Holm
Jeppe Tobias Holm

Lærer. Underviser i dansk, engelsk, samkult, fiskeri og dykning.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet lærer i 2012.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har arbejdet på SE siden August 2017, og har ikke tidligere arbejdet på efterskole.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Mine bedste efterskoleoplevelser er elevernes bedste oplevelser. Det giver mig et kæmpe boost, når jeg møder elevernes glade ansigter og hører om deres unikke oplevelser. Eksempelvis da jeg mødte de elever, der var på efterårets faldskærmsudspring. Man kunne tydeligt se, hvilke elever der havde sprunget, da deres øjne og sind strålede, og deres ryg var rank.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil give dem en mulighed for at være en del af et fællesskab, og vise dem, at hvis de er villige til at give en del af dem selv, så giver det udbytte senere. Jeg tror på, at man ved at sætte sig selv i spil og risikere lidt, så har man mulighed for at vinde meget, heriblandt fede oplevelser og relationer for livet.

Hvad brænder du for?
I min fritid elsker jeg at opholde mig i det fri, enten for mig selv eller sammen med min familie. Jeg nyder at fiske og har gjort det stort set hele mit liv. Dét, at jeg kan kombinere min største hobby med mit arbejdsliv, er for mig en drøm.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Samvær, engagement og oplevelser.

Lærer. Underviser i adventure race, dykning, idræt, konditor og matematik.  - Kai Kjeldmark
Kai Kjeldmark

Lærer. Underviser i adventure race, dykning, idræt, konditor og matematik.

Uddannelse/erhvervserfaring
Bager/konditor, tømrer, Master i ledelsesteori, PADI dykker, førstehjælpsinstruktør og klatreinstruktør.
Efter endt uddannelse som bager/konditor, arbejdede jeg et år i USA som konditor. Har opstartet og drevet feriecenter på Samsø.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Blev tilknyttet SE i 2015 som instruktør i dykning og blev fuldtidsansat på SE i 2017.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Det er at se eleverne udvikle sig, fra deres første nervøse møde med dykkerudstyret og det at kunne trække vejret under vand, til at de selvstændigt og selvsikkert kan samle udstyr og udføre dyk sammen med en makker.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg nyder at være sammen med unge mennesker og mener at kunne bistå deres udvikling både fagligt og socialt. Jeg ser det at være efterskolelærer som en god mulighed for at kunne påvirke dem til at blive gode aktive samfundsborgere.

Hvad brænder du for?
Min store hobby er dykning, især dykning på vrag er særligt interessante, når man kender historien om skibet og dets sidste rejse ned på havbunden. Så kan jeg levende forstille mig hvordan den sidste tid har været ombord.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Faglighed, muligheder og oplevelser.

Lærer. Underviser i billedkunst, engelsk, kreativt håndarbejde, tysk og matematik. - Karin Skov
Karin Skov

Lærer. Underviser i billedkunst, engelsk, kreativt håndarbejde, tysk og matematik.

Uddannelse/erhvervserfaring
Håndarbejdslærer fra Højer Håndarbejdsseminarium, grafisk formgiver Fra Storstrømsseminariet, folkeskolelærer Fra Nørre Nissum Seminarium (jeg har lovet at næste uddannelse ikke bliver en læreruddannelse!).
Har arbejdet som lærer i efterskole, friskole, folkeskole og lilleskole.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har arbejdet som efterskolelærer siden 1995 og startede på SE i 2005.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Mødet med eleverne; der hvor der opstår tillid, mod, nysgerrighed, forundring og nærvær.
Det kan være, når en elev pludselig kan se tysk ikke er så svært, som folk har sagt. Det kan være, når samtalen får tankerne til at udvide sig. Det kan være elevens tilfredshed ved selv at have skabt noget i håndarbejde eller billedfag. Det kan være, når vi driller hinanden og griner sammen.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Tro på at de kan – og mulighed for at tænke selv og vælge til og fra. Forståelse for, at selv om vi er elev-lærer eller elev-elev, så er vi først og fremmest menneske-menneske. Den bedste evaluering jeg kan høre fra mine kontaktelever er, at de er blevet venner med nogen, de aldrig havde forestillet sig at de havde noget tilfælles med, for så har de åbnet sig for muligheder og fået et bredere udsyn på mennesker.

Hvad brænder du for?
Jeg er et perfektionistisk rodehoved, som brænder for det kreative i både billedarbejde og mange af de forskellige håndarbejdsområder, der findes. En periode er der mest fokus på patchwork, zentangle skal afprøves, så er det strik fulgt af akvarelmaling, hvorefter jeg går amok med broderi osv. Når jeg slapper af er det gerne med en bog; helst en fantasyroman og ofte på engelsk.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Fællesskab, engagement og udvikling.

Lærer. Underviser i dansk, samkult, jagt, drama og basketball - Kasper Jensen
Kasper Jensen

Lærer. Underviser i dansk, samkult, jagt, drama og basketball

Lærer. Underviser i musik, spansk, matematik og engelsk. - Malik Kreutzmann
Malik Kreutzmann

Lærer. Underviser i musik, spansk, matematik og engelsk.

Uddannelse/erhvervserfaring
Cand.mag i musik og spansk, Aalborg Universitet.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på SE?
Jeg har arbejdet på SE siden 2008.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
At paraglide med elever i 700 meters højde ud over et bjerg i Tyrkiet.

Hvad brænder du for?
Jeg har mange interesser, men jeg brænder først og fremmest for musikken. Jeg nyder at sidde og spille klaver og guitar samt at synge. Jeg har haft mange gode oplevelser med musikken og holdt mange koncerter både her i Danmark og i udlandet.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg møder altid de unge med et åbent sind og med interesse. Jeg bestræber mig også altid på at give dem en undervisning fuld af kreativitet, humor og engagement.

Hvilke tre ord vil du bruge til at beskrive SE?
Musik, morgensang og musical.

Lærer. Underviser i matematik, polylab og engelsk. - Maria Andersson
Maria Andersson

Lærer. Underviser i matematik, polylab og engelsk.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet lærer fra Blaagaard i år 2000.
Har tidligere arbejdet på Egedalsskolen i Kokkedal og Samsø Skole.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Siden januar 2014.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Jeg har ikke en bedste, men er vild med gode grin med teenagere. Det er fedt at rykke den enkelte elev fagligt. Møde eleven, hvor han/hun er.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Ærlighed
Ansvar
Fællesskabsfølelse
Tryghed

Hvad brænder du for?
Min familie. Helt klart weekender med musikoplevelser. Livemusik giver mig alt. Ø-livet. Samsø Festival. Fodbold. Bestyrelsesarbejde på mine børns skole. Ture i min dejlige bil (mobilhome) rundt i Danmark ad Marguerit-ruter.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Liv, Læring, udvikling.

Lærer. Underviser i engelsk, sejlads, dansk og billedfag.  - Morten Møller
Morten Møller

Lærer. Underviser i engelsk, sejlads, dansk og billedfag.

Lærer. Underviser i polylab, matematik, LEGO Mindstorm og surf.  - Ole Grotkjær
Ole Grotkjær

Lærer. Underviser i polylab, matematik, LEGO Mindstorm og surf.

Uddannelse/erhvervserfaring
Læreruddannet i 2015 på Aalborg Lærerseminarium.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Har arbejdet på Samsø Efterskole siden august 2015.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Min bedste efterskoleoplevelse er fra det første år, jeg var her. Det var faldskærmsweekend, og de elever, der skulle springe, var vildt spændte. Jeg skulle selv have et tandemspring – det var endda min første gang i en flyvemaskine. Det var det vildeste, jeg nogensinde havde prøvet, og jeg forstod derefter, hvorfor vores elever er så storsmilende, når de lander deres solospring. Siden da er jeg blevet fuldstændig bidt af at springe og er i gang med at tage C-certifikat i faldskærm.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Udfordringer. Eleverne skal udfordres både på et personligt og socialt plan. Men også fagligt, synes jeg, det er vigtigt at prøve at udfordre – med blandt andet matematiske gåder og nye måder at tænke på. Jeg føler, jeg kan fange mange af eleverne i denne moderne internet-kultur, hvor jeg selv følger rimelig meget med i hvad, der er sjovt og moderne.

Hvad brænder du for?
Jeg brænder for at springe så meget faldskærm, jeg kan. Udover det brænder jeg generelt bare for at prøve nye ting og oplevelser. Siden jeg startede som lærer på Samsø Efterskole, har jeg blandt andet prøvet dykning, jagt, faldskærm og at flyve for første gang.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Valgfag, oplevelser og forskellighed.

Timelærer. Underviser i turridning. - Rikke Due Clausen
Rikke Due Clausen

Timelærer. Underviser i turridning.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet sygeplejerske. Arbejdet som sådan, med landbrug svineproduktion og de sidste 5 år med turridning.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på SE?
Jeg er underviser på Underviser på Nørreskiftegaard og har de sidste 3 år undervist i naturridning for Samsø Efterskole.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil gerne dele den glæde jeg selv føler ved at ride i naturen med eleverne. Rideture i naturen er et samspil mellem rytter, hest og omgivelserne det giver ro i hovedet samtidig med at du oplever naturens, skiftende lys og årstider.

Noget af det vigtigste for mig, er at finde den rigtige hest til de enkelte elever, når kemien mellem hest og rytter er på plads, kommer de gode oplevelser, ligegyldigt om det er en dygtig rytter eller en nybegynder, så er det fantastisk at se samarbejdet udvikle sig igennem året, og aha-oplevelsen får eleverne når noget lykkes og går op i en højere enhed.

Hvad brænder du for?
Naturen, min have og mine planter brænder jeg rigtig meget for. At se planter spire og gro, og selv arbejde med den proces. Det er ligesom træning og udvikling af hestene en stor del af mit liv.

Lærer. Underviser i flyvning, samfundsfag og dansk - Rune Balle
Rune Balle

Lærer. Underviser i flyvning, samfundsfag og dansk

Lærer. Underviser i dansk, engelsk, fysisk træning, bodytoning og kajak. - Sidse Kofoed
Sidse Kofoed

Lærer. Underviser i dansk, engelsk, fysisk træning, bodytoning og kajak.

Uddannelse/erhvervserfaring
Cand.mag. i dansk og idræt fra Københavns Universitet. Kajakinstruktør.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Siden august 2017.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Musical er klart noget af det som står højt på listen. Det er en vild oplevelse at se eleverne samarbejde om ét fælles projekt. Eleverne har pludselig mulighed for at vise nye talenter, og sammenholdsfølelsen får et kæmpe boost.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil gerne inspirere elever til at TURDE sige ja. Jo flere oplevelser, de tør tage med sig i rygsækken, og jo mere de tør at give af sig selv til skolekammerater og skolen generelt, jo stærkere bliver fællesskabet for hele efterskoleåret.

Hvad brænder du for?
Bevægelse. I den bredeste forstand. Jeg er tosset med, hvordan bevægelse kan skabe sammenhold og fællesskab. Det kan være med bold, på vand, med vægt eller til musik. I sport og bevægelse er der automatisk indbygget et socialt element, hvilket er min motivation for at bevæge mig. Desuden foretrækker jeg, hvis der kan sniges en masse leg med indover, så er det helt perfekt.

Teater. For mig er teater den optimale måde at få fortalt historier på. Jeg er især solgt ved forestillinger som bringer publikum ud af deres komfortzone og udfordrer den måde, man normalt tænker teater på. Den gode teateroplevelse skal kunne mærkes i hele kroppen bagefter.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Alsidighed, drivkraft… og masser af humor.

Lærer. Underviser i samkult, dansk, uddannelsesvejledning og fodbold.  - Thomas Lauritzen
Thomas Lauritzen

Lærer. Underviser i samkult, dansk, uddannelsesvejledning og fodbold.

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet lærer på Haderslev Seminarium.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har været 9 år i efterskoleverdenen og alle år har været på Samsø Efterskole.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Jeg syntes ikke, jeg har én bedste efterskole oplevelse, men de kommer i en lind strøm, lige fra fremragende ture til Tyrkiet og Malta, fantastiske flygtningeweekender og gode fodboldture med drenge og piger til diverse stævner. En ting, jeg virkelig nyder, er at møde ind på efterskolen og mærke livet i bygningerne og på gangene.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg syntes, at det er enormt vigtigt, at mine elever har opnået en stærk robusthed efter et år på efterskole, så de bliver langtidsholdbare i det samfund, der venter på dem, når opholdet på Samsø er slut.

Hvad brænder du for?
Jeg er generelt meget glad for sport, nyder at se det både på stadion og i tv og også selv at deltage. Jeg brænder også for at lave god efterskole.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Forskellighed, rummelighed og sammenhold.

Lærer. Underviser i kajak, engelsk og billedkunst - Vivi Tovgaard
Vivi Tovgaard

Lærer. Underviser i kajak, engelsk og billedkunst

Øvrigt personale

Pedel - Bjarne Hansen
Bjarne Hansen

Pedel

Pedel og dykkerinstruktør - Hans Pade
Hans Pade

Pedel og dykkerinstruktør

Buschauffør - Martin Johansen
Martin Johansen

Buschauffør

Rengøring - Mona Poulsen
Mona Poulsen

Rengøring

Køkkenleder. - Henrik Anesen
Henrik Anesen

Køkkenleder.

Bettina Ostenfeldt

Kok.

Kok - Hans Lisberg
Hans Lisberg

Kok

Uddannelse/erhvervserfaring:

Jeg er uddannet kok og har arbejdet med faget i 31 år hvor jeg har prøvet alt fra høj gastronomi til lokal pølsemand. De sidt 10 har jeg arbejdet på Samsø som køkkenchef og kok.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?:

Jeg har været på Samsø Efterskole siden 2015 og er meget glad for det og regner med at der kommer mange gode år på Samsø Efterskole.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?:

Der er mange gode oplevelse jeg har haft, men jeg husker særligt en sjov oplevelse vi har haft. Skolen var inviteret til at se superliga kamp i Århus mellem AGF og FC Midtjylland. Vi var ca. 50 elever og 5 ansatte, hvor den ene var vores daværende kantineleder Benita. Hun har ingen erfaring indenfor fodbold og har aldrig set en superliga kamp før. Men vi kom i god tid og har en god ½ time før kamp start så vi brugte lidt tid i AGF`s fanzoner. Der var en konkurrence i gang om at gætte resultatet op kampen og hvor mange tilskuere var til kampen. Præmien var en fodbold med AGF`s spilleres autografs på. Vi gætter alle sammen det bedste vi har lært og Benita gætter også. Da stadionspeakeren råber op hvor mange tilskuere der er til kampen, er det kun 11 personer ved siden af hvad Benita har gættet, så blev det spændene om hun var den der var tættes på. Rigtig nok, efter 2 dage får hun besked at det var hende der har vundet.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?:

I køkkenet kan tilbyde de unge mennesker et frirum hvor de kan komme ned en dag vor tingene ikke køre så godt som det kunne. Vi er god at lave en god stemning hvor de kan være sig selv eller hygge med de andre elever og os vi har musik samtidig med at vi laver noget god mad.

Hvad brænder du for? (ikke nødvendigvis skolerelateret):

Personligt kan jeg godt ligt at dyrke sport og e-sport. Jeg dyrker volleybold og buling og så kan jeg godt bruge en del tid på det elektronisk kortspil som heder Hearthstone.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?:

Hvis jeg skal sætte 3 ord på Samsø Efterskole er det nok.

Hygge, uddannelse og udvikling.

Sekretærer

Sekretær - Lone Stensgaard
Lone Stensgaard

Sekretær

Sekretær - Nete Mahler
Nete Mahler

Sekretær

Uddannelse/erhvervserfaring
Udlært manufakturhandler 1975-1982, butiksassistent 1982-1984, udlært industrisyerske 1984, sekretær på smedeværksted 1984-1990, advokatsekretær 1990-1998.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
20 år på Samsø Efterskole. Først som bogholder i 11 år og de sidste 9 år som ”alt mulig sekretær/blæksprutte”.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Der er rigtig mange, så det er svært at ”huske” en bestemt. Men det er MEGAfedt, når vi afslutter et godt skoleår og sender en hel masse elever ud til videreuddannelser, og hvor vi kan se, at vi alle sammen har gjort en forskel på mange af eleverne. Mange er blevet selvstændige individer i løbet af skoleåret.

Og så som den mest kongetro på denne skole, må jeg fremhæve, at det jo er fantastisk at både Dronningen og Kronprinseparret har besøgt Samsø Efterskole indenfor få år. At Kongehuset interesserer sig for Samsø og Samsø Efterskole, det er da FANTASTISK.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil give dem tryghed, når nu ikke lige mor og far er i nærheden, måske mere en mormor-tryghed, én de altid kan regne med og ved hvor er, i hvert fald mellem kl. 8 – 16. Det er så skønt med elever, der kommer på kontoret bare for at sludre lidt 🙂

Og så forhåbentlig give dem nogle gode råd med på vejen. Der er i hvert fald mange forskellige spørgsmål om alt muligt til os på kontoret, som vi prøver og svare på eller give et godt råd til.

Hvad brænder du for?
Mit arbejde, det lyder måske frelst, men det er faktisk rigtigt. Jeg elsker at gå på arbejde hver dag og møde alle disse dejlige ”unger” med hver deres forskellighed.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Fantastisk, Forrygende, Fællesskab.

Ledelse

Konstitueret forstander. Underviser i dykning. - Rune Riis
Rune Riis

Konstitueret forstander. Underviser i dykning.

Uddannelse/erhvervserfaring
Bachelor i idræt og sundhed, 2 års friluftsliv-, natur- og kulturvejleder studium i Norge. PADI dykkerinstruktør, kajakinstruktør.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg har været efterskolelærer siden 2000 – og på SE siden 2008.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Der er ikke en bedste oplevelse. De ligger som en lang perlerække af gode oplevelser, der har været med til at forme mit voksenliv.

Det er selvsagt en kæmpe oplevelse, hver eneste gang jeg får lov til at indvie en ny elev i dykning. Når man ser dem trække vejret under vand for første gang i bare 30 sekunder, og de rejser sig op og kan fortælle i 5 minutter om at: “jeg så både en krabbe og tang og… og… og… og jeg kunne trække vejret under vandet og… og…” – så ved jeg, at en ny dykker er født.

En anden af de store oplevelser er at følge eleverne i deres udvikling på efterskolen. At se dem vokse og begejstres og finde en retning på deres liv er fantastisk.

Men de store oplevelser ligger også i de små. At lære en elev at lave bål og derefter nyde roen og stemningen, som et bål skaber. Når eleverne således hviler i sig selv og bare kan være til stede uden at skulle præstere. Det er fedt. Det er alle disse efterskoleoplevelser, jeg gemmer på.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Mine elever skal mærke, at når man engagerer sig i et fællesskab og alle yder deres bedste, så er der ingen grænser for, hvad vi kan nå sammen. Når alle trækker i samme retning, så bliver mulighederne uendeligt meget større. Når man tager ansvar for sig selv og andre, så vokser man. Ærlighed og ordentlighed er vigtigt. At gøre sig umage med det man gør.

Hvad brænder du for?
Jeg har ikke en passion, men mange:

Knivskæftning: Jeg elsker at lave mine egne knivskæfter. Processen med at have et flot knivblad og til at stå med en færdig kniv er forunderlig. At se hvordan skæftet først tager en grov form og derefter bliver finere og finere, jo mere man gør sig umage. Tålmodighed er en dyd, og resultaterne kan blive fantastiske.

Dykning: Jeg har dykket siden 2007 og elsker at opleve verdenen under vandet. Om det er 4 eller 40 meter under overfladen, er ikke vigtigt, bare der er noget at se på. Allerhelst et skibsvrag, som ligger som en tidslomme, hvor man kommer på besøg. Og heldigvis har jeg fået præget mine to drenge, så de også er blevet vandhunde, som deler min interesse for vand og dykning.

Gør-det-selv arbejde: Jeg bor på en nedlagt landejendom, hvor der altid er noget at lave. Fjernsyn har jeg kun i vinterhalvåret, da jeg resten af året altid har tusind projekter at kaste mig over. Lige fra at skifte en stikkontakt til at skifte hele tagkonstruktionen på laden. Intet er umuligt, de store projekter tager bare lidt længere tid.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Fællesskab, læring og personlig udvikling.

Konstitueret viceforstander - Katrine Foged
Katrine Foged

Konstitueret viceforstander

Uddannelse/erhvervserfaring
Uddannet lærer med linjefag i dansk og engelsk samt pædagogiske fag fra Nørre Nissum Seminarium.

Jeg har prøvet lidt forskellige jobs, f.eks. køkkenassistent, butikschef i Netto, dagplejemor, kontormus, friskolelærer og efterskolelærer.

Hvor mange år har du arbejdet på efterskole – og på Samsø Efterskole?
Jeg blev første gang ansat på Samsø Efterskole i 2006. Jeg holdt derefter et par års efterskolepause for at være friskolelærer. Jeg kom tilbage i 2009 og har været her siden.

Hvad er din bedste efterskoleoplevelse?
Dem er der heldigvis rigtig mange af. Ridelejre, hvor vi tølter afsted i Mols Bjerge, både i stilhed og med høj latter, fordi vi er ømme bagi efter 5 timer i sadlen. Undervisning, hvor man kan se en elev få den der ”a-haaa-oplevelse” er noget at det bedste ved at undervise. Men især de tætte relationer vi har i kontaktgruppen er særlige for mig. Vi er som en lille familie, i medgang og modgang. Det er vigtigt, at vi hjælper hinanden. Min rolle som kontaktlærer består i at vide, hvornår jeg skal give en hånd, give et knus, give et puf eller nogle gange et los bagi. Jeg nyder at have kontaktgruppen med hjem, hvor snakken om køkkenbordet gør os klogere på hinanden.

Hvad vil du give de unge i dit møde med dem?
Jeg vil gerne give dem troen på, at de kan en masse mere, end de selv ved. Jeg synes også, det er vigtigt, at de unge oplever en glæde ved at gøre ting, som de ikke er verdensmestre i. Derfor er jeg så glad for, at vi har mange forskellige valgfag i stedet for linjefag. Så får de nemlig mulighed for at afprøve rigtig mange forskellige ting.

Jeg vil gerne give dem en solidt fundament til deres videre færd. Jeg elsker at høre fra tidligere elever 2-5-7 år efter, de har afsluttet deres efterskoleår. Efterskoletiden har for mange af dem haft afgørende betydning. Efterskole er for livet.

Hvad brænder du for?
Jeg brænder for mine islandske heste. Det startede med en enkelt for 12 år siden. Det er med islandske heste som med chokoladekugler – man må altid lige have én mere. Så nu har jeg 5 af slagsen. Jeg rider mange ture i Samsøs smukke natur. Alt slags vejr er islænder-vejr, og jeg nyder at være ude på alle tider af året, både med og uden hest.

Jeg bruger også meget tid i min køkkenhave. Det er livsbekræftende at se grøntsagerne gro – og jeg er nyder meget at hente aftensmaden i haven.

Jeg bor sammen med Rune på en dejlig ejendom, ”Hellemosegård”, midt i naturen. Det går meget tid (og penge) på at istandsætte Hellemosegård. Men det er god tid, hvor vi er sammen og er væk fra alle skærme. Jeg er mor til 3 børn, der i løbet af et spiltsekund er blevet teenagere. De skal naturligvis på efterskole – det er en af de bedste gaver, man kan give sine børn.

Hvilke 3 ord vil du bruge til at beskrive Samsø Efterskole?
Oplevelser, engagement, glæde.

Bestyrelse

Formand for Samsø Efterskole - Robert V. Rasmussen
Robert V. Rasmussen

Formand for Samsø Efterskole

Adresse:

Nørreskiftevej 52
8305 Samsø