Køkkenet

Maden

På Samsø Efterskole skal alle have god mad. Uanset om du er allergisk, kræsen eller ikke spiser bestemte madvarer, skal du forkæles med velsmagende. Mad er vigtigt da det giver dig energi til skoledagen og til at være social i fællesskabet.

Du får 3 hovedmåltider, som er fordelt på morgen-, middags- og aftensmad og 2 mellemmåltider samt frugt i løbet af dagen. Til hverdag får vi typisk varm mad til middag og rugbrød med lune retter til aftensmad. Et aktivt efterskoleliv med aktiviteter, undervisning og masser af socialt samvær kræver nemlig en stor portion brændstof.

I køkkenet har vi vores køkkenchef og hans to medhjælpere, som alle har mange års erfaring i restaurationsbranchen, og som vigtigst af alt BRÆNDER for at lave lækker mad. De sørger hver dag for masser af god køkken-karma!

Lær at lave mad

Som elev er du med i køkkenet to gange i løbet af dit efterskoleår, her hjælper du med alt i forberedelserne af måltiderne og lærer at lave mad fra bunden. Vores elever spiller dermed en vigtig rolle i arbejdet med at lave lækker og nærende mad.

Køkkenet er et helt særligt sted, og eleverne elsker at komme der. Du får et frirum fra hverdagen, du får indflydelse på maden, og så kan du også opleve at få nogle succesoplevelser, når det hele bare går op i en højere enhed!

De bedste råvarer fra øen

Det er vigtigt for os at bruge gode råvarer og gerne fra øens eget spisekammer. På Samsø har vi stort set alt, hvad madhjertet begærer – og vores mad tilpasses altid efter, hvad der er i sæson på øen og Danmark.

Der er ikke noget bedre end følelsen, når man henter og tilbereder nyopgravede, økologiske kartofler fra nabogården. Den stolthed og glæde ved madlavning sætter vi en ære i at give videre til vores elever.

Vi bager selv brødet, og som noget nyt er vi også begyndt at producere vores eget pålæg.

ella-olsson-oPBjWBCcAEo-unsplash

Vi glæder os til at møde dig!

Kom og besøg os

Vil du have masser af fællesskab og oplevelser til lands, til vands og i luften? Kom og besøg os og find ud af, om Samsø er efterskolen for dig.